Adózzanak a nagy vagyonok, az óriáscégek és a környezetszennyezők!

kepernyofoto-2016-10-04-18-27-19

Meg kell szüntetni a szupergazdagok és az átlagemberek, az óriáscégek és a kisvállalatok közötti szakadékot.

  • Bevezetjük a többkulcsos szja-t, a nagy vagyonok adóját, offshore-adót, spekuláns-adót
  • Eltöröljük a nagyvállalati adókedvezményeket, bezárjuk az adóelkerülés kiskapuit
  • Büntetőadókkal szorítjuk vissza a környezetszennyező tevékenységeket

Gyere, csatlakozz és csináljuk meg! Mert mindenki számít!

Bővebben lejjebb.

Ha Te is úgy gondolod, hogy a szupergazdagok és az óriáscégek fizessenek több adót, akkor írd alá a kezdeményezést!







Feliratkozom a hírlevélre

Szólj hozzá! Mondd el a véleményed!




 Adózzanak a nagy vagyonok, az óriáscégek és a környezetszennyezők! 

A világon szinte mindenki igazságtalannak tartja, hogy egyre tágul a szakadék a szupergazdagok és az átlagemberek, az óriáscégek és a vállalkozók, kisvállalatok között. A Párbeszéd világában nincs helye a kirívó és igazságtalan vagyoni különbségeknek, és nem hagyjuk, hogy adózatlan vagyonok gyűljenek össze a kiváltságos kevesek kezén!

 

Többkulcsos személyijövedelem-adó

A 2010-ben erőszakosan bevezetett egykulcsos személyi jövedelemadó-rendszerrel 10 emberből 8 rosszabbul járt: a többségnek csökkenő életszínvonalat, a legjobban keresőknek havonta akár több százezres pluszpénzt, a társadalomban pedig növekvő egyenlőtlenséget hozott. Mindemellett visszafogta a gazdaságot, a vállalkozásokat is azzal, hogy az alacsony béreknél jelentősen megemelte az adóéket, ezzel csökkentve a nettó fizetéseket és így a vásárlóerőt.

Az egykulcsos adó egyébként is mélyen igazságtalan: az egyre túlzóbb jövedelmi különbségeket nem mérsékli, hanem felnagyítja, és ugyanolyan mértékű áldozatot vár el a közjavak fenntartására attól, aki ezt a hasán spórolja meg, mint attól, aki legfeljebb kicsit később veszi csak meg a magánhelikopterét.

Nem véletlen, hogy nincs egyetlen fejlett nyugati ország sem, ahol egykulcsos szja-rendszert tartanának fent.

Ideje az igazságtalanságot megszüntetni, és újra bevezetni a progresszív szja-rendszert!

Javaslatunk értelmében három jövedelemadózási sáv jönne létre: a minimálbérig nulla kulcsos szja, a minimálbértől az átlagbér duplájáig a jelenlegi, 15 százalékos kulcs; az átlagkereset kétszeresétől pedig 30% százalékos adókulcs. Mivel a felső kulcs csak a sáv feletti jövedelmet érinti, ezért nettó összhatás alapján a középosztály és az alacsony jövedelműek a javaslat legnagyobb nyertesei, többletterhet csak az átlagjövedelem duplája felett viselne a legfelső jövedelmi tized.

A többkulcsos szja-rendszer az Alapjövedelemmel (ld. 1. pont) kiegészítve 105 ezres nettó minimálbért, közel 120 ezres garantált bérminimumot és 200 ezres nettó átlagbért jelent.

 

Vagyonadó a felső tízezernek

Szerte a világon egyre nőnek a vagyoni egyenlőtlenségek; egyre kevesebbek kezén halmozódik fel egyre több pénz és erőforrás. Magyarországon ráadásul a nagy vagyonok többsége a politikai kapcsolatokon keresztül, és/vagy a szürke-fekete gazdaságban keletkezett – vagyis a szupergazdagok többsége törvénytelenül, de legalábbis erkölcstelenül halmozta fel a vagyonát.

A Párbeszéd célja, hogy megállítsa az egyenlőtlenségek további növekedését, amelyek már most is szétfeszítik a társadalmat, és megteremtse annak a jogi keretét, hogy a felső tízezer visszajuttasson valamicskét a vagyonából a társadalomnak, amelynek a meggazdagodását köszönheti.

A Párbeszéd javaslata egyszerű: évi 1%-os vagyonadó a leggazdagabb 1 ezreléknek. Ez azt jelenti, hogy a legalább százmilliós vagyonok tulajdonosait vonjuk be intenzívebben a közteherviselésbe.

 


A nemzetközi példák több lehetséges megoldást mutatnak. Norvégiában például jelenleg egy százalékos adót vetettek ki a nettó vagyonra. Spanyolországban az adó progresszív, 0,2%-tól 2,5 %-ig terjednek a kulcsok.  Itt az adóztatandó körből kivonták az ingatlant, ahol a tulajdonos lakik, ha az 300 ezer euró alatti, de nem kell beleszámolni a családi vállalkozást sem, ha az megfelel bizonyos feltételeknek.


 

A Párbeszéd olyan vagyonadót akar, amely csak a valóban a jelentős vagyonokat érinti. A felső tízezer adójáról van szó.

Nem számíthat vagyonelemnek a ház vagy lakás, amelyben az adózó lakik, hiszen Magyarországon egyelőre nem elterjedtek a bérlakások és a saját lakására, házára senki nem néz vagyonelemként. Előfordul nem egyszer az is, hogy viszonylag értékes ingatlanban alacsony vagy közepes jövedelmű háztartás él. Nem számít vagyonelemnek az a mikrovállalkozás sem, amely mérlegfőösszege 100 millió alatti, s a tulajdonos részt vesz a működtetésében.  A saját ingatlanon kívül viszont minden vagyonelem beleszámít a vagyonba: minden hazai és külföldi ingó (gépkocsi, jacht, ékszer, stb.) és ingatlan vagyon (lakás, föld, ház, külföldi nyaraló), műkincs, értékpapír, vagyoni értékű cégrész (cégformától függetlenül – kft is, külföldi cég is, többsoros tulajdonlás esetén arányosan a kapcsolódó cégek is), illetve természetesen a banki betét és a készpénz is.

Az adó mértéke 1% a vagyon 100 millió feletti részére.

Az adót ugyanakkor adózóbarát módon kell bevezetni, jogbizonytalanság okozása nélkül. Azon vagyonelemeknél, ahol nem megállapítható, csak becsülhető a piaci érték, s a szakértői becslések eltérhetnek, ott a hatóságnak nagy tűréshatárral kell a bevallott értéket elfogadnia – a még így is vitás esetek természetesen a bíróságon dőlnek el.

 

Örökösödési adó

Magyarországon jelenleg is van örökösödési adó (illeték), amely alól azonban néhány éve az egyenesági rokonok mentesülnek. Az érdemi örökösödési adó hiánya nagyon rossz üzenet; arról szól, hogy van, aki az elitbe születik, van, aki nem, és ez így van jól: nem kell semmit sem tenni az esélyek kiegyenlítéséért.

Hazánkban az emberek életkilátásait egyre inkább a születési helyzet, és egyre kevésbé a saját teljesítmény határozza meg, ami egyéni és társadalmi szinten is hatalmas károkat okoz. A Párbeszéd elkötelezett a mobilitási csatornák kiszélesítése mellett, mert úgy gondoljuk, hogy mindenkinek jár az esély az előrejutásra, és senkinek sincs bérelt helye az elitben. A siker ne a családi háttéren, hanem a tehetségen és szorgalmon múljon!

Ezért ismét kiterjesztjük az egyenesági rokonokra is az örökösödési adót. A jelenleg 18%-os adómértéket az örökölt vagyon 50 millió feletti részére kell megfizetni; kivételt képez ez alól az örökös saját lakhatását célzó ingatlan öröklése. A befolyó bevételekből az állam köteles előremozdítani a társadalmi mobilitást és a tehetséggondozást.

 


Az Egyesült Királyságban például 40 százalék az örökösödési adó kulcsa, amelyet 325 ezer font feletti örökségnél kell fizetni. Az Egyesült Államokban a kulcs progresszíven növekvő, s egymillió dollárnál szintén eléri a 40 százalékot. Japánban ennél magasabb a legfelső adókulcs: 600 millió yen felett 55 százalék 2015-től.

Az örökösödési adó gondolata mögött az a gondolat húzódik meg, amelyet a világ leggazdagabb embereinek egy része – aki a tehetségükből gazdagodtak meg – maguk is átéreznek. Egyszerűen nem igazságos, hogy valaki pusztán a születése jogán milliárdos legyen. Mindenkinek a saját lábán is meg kell tudni állni – s nem csak beszélni erről.

Warren Buffett és Bill Gates (a világ harmadik leggazdagabb és a leggazdagabb embere) gyakorlatilag az egész vagyonukat elosztogatják még életükben, és az utódokra csak egy kis pénzmagot hagynak. Piketty a Tőke a 21. századbanm című művében alaposan alátámasztotta: az örökösödés intézménye hozzájárul a jelentős vagyoni egyenlőtlenségek fennmaradásához.


 

Offshore-adó

Most már tényleg elég az offshore-lovagokból! A Párbeszéd visszaállítja a Fidesz által eltörölt offshore-adót, amely lezárta a pénzkimentés népszerű csatornáját.

30 százalékos forrásadót vetünk ki az offshore cégeknek átutalt szolgáltatási díjakra, jogdíjakra és kamatokra. Emellett a magánszemélyek offshore cégekből származó, de fel nem vett jövedelmei után is meg kellene fizetni a személyi jövedelemadót, amelynek felső kulcsa szintén 30% lesz.

 

Spekuláns-adó

Az állampolgárok létszükségleteit biztosító banki tranzakciók helyett a nagy pénzügyi intézmények spekulatív tőkemozgásait kell bevonni a közteherviselés alá, ezért elkötelezettek vagyunk az európai szintű pénzügyi tranzakciós adó bevezetése mellett.

Ennek egy egyszerűsített, még súlyos terhet nem jelentő mértékű bevezetését javasoljuk önállóan, nemzeti szinten is.

Nagyvállalati adókedvezmények eltörlése, az adóelkerülés lehetőségeinek lezárása.

A kis- és nagyvállalatok erősen eltérő alkupozíciójának eredménye a kisvállalkozások magasabb adóterhelésében és emiatti versenyképtelenségében mutatkozik meg. A Párbeszéd jogállami módon fel fogja számolni a nagyvállalatok százmilliárdos adókedvezményeit, legyenek bár normatív alapúak vagy egyedi megállapodásból következőek.

Lezárjuk a transzferárazás és más, az „agresszív adóoptimalizáció” eszköztárába tartozó trükközések lehetőségét annak érdekében, hogy az itt megtermelt jövedelem itt is adózzon.

Visszaállítjuk a társasági adó kedvezményes kulcsának sávhatárát 50 millió forintra, hiszen egy félmilliárdos adóalappal bíró cég már nem minősül támogatásra szoruló kisvállalkozásnak.

 

Karbon-adó

A vállalati szféra és a közlekedés kell legyen az alanya egy széles körű karbon-adónak, amely a széndioxid (és más károsanyagok) kibocsátásához köti az adóterhelés mértékét. A cél nem elsősorban a költségvetési bevételek növelése, hanem a kevésbé környezetszennyező technológiákra való átállás ösztönzése.

 

Gyere, csatlakozz és csináljuk meg!

Mert mindenki számít!